Θέατρο

Σπουδή στον Ντοστογιέφσκι στο θέατρο “Ροές”

Μία σπουδή στο έργο του Ντοστογιέφσκι Σωσίας,που γράφτηκε το 1846, συστήνουν η εικαστικός-σκηνοθέτιδα Έφη Μπίρμπα μαζί με τους Άρη Σερβετάλη, Γιώργο Συμεωνίδη, Δρόσο Σκότη, Συμεών Τσακίρη και Κωνσταντίνο Καρβουνιάρη.

Αφετηρία της παράστασης που θα ανεβεί στο Θέατρο Ροές, σε παραγωγή της ngb group, είναι η διάσπαση, το κεντρικό μοτίβο των έργων του Ντοστογιέφσκι, αλλά και μια πληθώρα διακειμενικών αναφορών.

Επηρεασμένος τόσο από τον γερμανό E.T.A. Hoffmann όσο και από τον ρώσο Νικολάι Γκόγκολ, ο Ντοστογιέφσκι γράφει τον Σωσία του πριν τα διάσημα μεταγενέστερα έργα του (Έγκλημα και Τιμωρία, Δαιμονισμένοι, Αδελφοί Καραμαζόφ). Ο Σωσίας εξέπληξε τους συγχρόνους του, καθώς καταδύεται με τρόπο θαυμαστό στα μύχια της ψυχής του ήρωά του. Αποτέλεσε σημείο αναφοράς ακόμα και από συγγραφείς που δεν εκτιμούσαν τον Ντοστογιέφκσι – ο Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ που τον θεωρούσε «μέτριο συγγραφέα» παραδεχόταν πως ο Σωσίας είναι «το καλύτερο πράγμα που έγραψε ποτέ» και πως είναι «ένα σπάνιο και τέλειο έργο τέχνης».

Η παράσταση επικεντρώνεται σε κάποια επεισόδια της ζωής του Γκολιάτκιν, ενός νέου που προσπαθεί να ζήσει μέσα στα όρια της κοινωνικά αποδεκτής φυσιολογικότητας, καταλήγοντας όμως στην αποκοπή και τον παραγκωνισμό. Μπροστά μας αποκαλύπτεται το υποκειμενικό πλάνο μιας ιδιαίτερης μορφής, ό,τι συμβαίνει πέρα από τη φαινομενική πραγματικότητα μιας φυσιολογικής ζωής, μέσα στη μελαγχολία και την εμμονή.

Διασπώντας την αφηγηματική γραμμικότητα του κειμένου κι επιλέγοντας κάποια από τα επεισόδια του έργου, επιτελείται μια προσπάθεια καταβύθισης στις πολυεπίπεδες καταστάσεις της κοινωνικής αποκοπής, της απομόνωσης, της σιωπής.

Η Ταυτότητα της Παράστασης

Μετάφραση: Βασίλης Τομανάς

Σκηνοθεσία – Σκηνικά – Κοστούμια: Έφη Μπίρμπα

Μουσική: Vangelino Currentzis

Ηθοποιοί: Άρης Σερβετάλης, Γιώργος Συμεωνίδης, Δρόσος Σκότης, Συμεών Τσακίρης, Κωνσταντίνος Καρβουνιάρης

Παραγωγή: ngbgroup