Θέατρο

«Πρώτα εμπνεύστηκα από έναν χώρο και μετά βρήκα το έργο»

Ομόφωνα «ναι» στην παραχώρηση του Λυκείου του Αριστοτέλη για την παράσταση «Ρήσος» του Ευριπίδη, που θα ανέβει στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου, είπαν τα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου.

Σύμφωνα με το σκεπτικό, το θέμα κρίθηκε συμβατό με τον χαρακτήρα του μνημείου, αλλά και το μνημείο, με το ενδιαφέρον που θα δημιουργηθεί, θα αποκτήσει την επισκεψιμότητα που του αρμόζει. Η παράσταση που θα ανέβει μεταξύ 1ης και 19 Ιουλίου με δυνατότητα παράτασης ως τις αρχές Αυγούστου, βασισμένη στην αμφιλεγόμενη τραγωδία «Ρήσος» και εμπλουτισμένη με αριστοτελικά κείμενα, αναμένεται να τραβήξει το ενδιαφέρον των θεατών, καθώς συνδυάζει το αρχαίο κείμενο με την περιπατητική εμπειρία.

ευαγγελατου κατερινα Ρησος
«Είναι η πρώτη φορά στη ζωή μου που εμπνεύστηκα πρώτα από έναν χώρο και κατόπιν βρήκα το έργο. Είναι ένας χώρος τόσο ωραία φτιαγμένος, είναι τόσο ταπεινά αυτά τα ερείπια, αλλά με έναν τρόπο τόσο ήσυχο, που μπορεί να τα περιδιαβείς στο πνεύμα του περιπάτου, εντελώς στο πνεύμα του Αριστοτέλη» ανέφερε η Κατερίνα Ευαγγελάτου στη συνεδρίαση του ΚΑΣ όπου παραβρέθηκε, δηλώνοντας τον ενθουσιασμό της για τον αρχαιολογικό χώρο που ανακάλυψε πριν από έναν περίπου χρόνο. «Για μένα είναι επίσης καταπληκτικό το πού βρίσκεται αυτός ο χώρος, στην καρδιά της πόλης, σε σημείο όπου συνομιλεί εκπληκτικά με τα αστικό τοπίο», συμπλήρωσε.
Σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο, συνδετικό κρίκο αποτέλεσαν τα όνειρα, η πραγματεία του Αριστοτέλη που αναφέρεται σε αυτά και η οποία μαζί με άλλα κείμενα του έλληνα φιλόσοφου πλαισιώνουν το πρώτο μέρος της παράστασης, καθώς και το όνειρο του Έκτορα από τον «Ρήσο», που βασίζεται στην Κ ραψωδία της Ιλιάδας και παρουσιάζεται στο δεύτερο μέρος. Το έργο αποτελεί μια «αντιπολεμική σάτιρα», εξήγησε η κ. Ευαγγελάτου.

ρησος 2

Η παράσταση, που θα μπορούν να παρακολουθήσουν ως 250 άνθρωποι τη φορά, αρθρώνεται σε δύο μέρη. Το πρώτο θα είναι περιπατητικό, διάρκειας 20-30 λεπτών. Σε αυτό οι θεατές, που θα προσέρχονται από την είσοδο επί της Ρηγίλλης, θα χωρίζονται σε τέσσερις ομάδες και με τη βοήθεια ηθοποιών – οδηγών θα κινούνται στον αρχαιολογικό χώρο ώστε να παρακολουθούν τη δράση που θα εξελίσσεται παράλληλα σε διάφορες θέσεις.
Στο δεύτερο μέρος θα συμμετέχει το σύνολο κρουστών του Δημήτρη Δεσύλλα, ενώ περίπου 40 ηθοποιοί θα αναπτύσσονται στις διαδρομές επίσκεψης του αρχαιολογικού χώρου. Οι θεατές θα παρακολουθούν το δρώμενο καθισμένοι σε δύο κερκίδες στο βορειοανατολικό τμήμα του χώρου, στη μία που ήδη υπάρχει και σε μια πρόσθετη, που προτείνουν οι συντελεστές. Σκηνικά δεν θα χρησιμοποιηθούν, παρά μόνο δύο παρατηρητήρια όπου θα ανεβαίνουν οι ηθοποιοί και τα οποία θα απομακρύνονται από τους διοργανωτές μετά τη λήξη των παραστάσεων.

Όπως αναφέρθηκε στο Συμβούλιο, τα φωτιστικά σώματα που θα αναπτυχθούν σε οκτώ θέσεις, καθώς και τα ηχητικά, θα βρίσκονται εντός ειδικών συσκευών ώστε να μην φαίνονται και τα οποία – με ευθύνη των διοργανωτών – κάθε βράδυ θα απομακρύνονται. Επίσης, ταινίες led θα φωτίζουν το περίγραμμα χώρων της παλαίστρας, κατά μήκος των τοίχων στο έδαφος.
Μεταξύ των θέσεων στον αρχαιολογικό χώρο που ζήτησαν οι διοργανωτές ήταν και δύο για τις οποίες ωστόσο υπήρχε αντίρρηση από πλευράς Εφορείας Αρχαιοτήτων Αθηνών.
Πρόκειται για μία θέση στον χτιστό αγωγό των πρώιμων ρωμαϊκών χώρων και άλλη μία στη δεξαμενή, όπου ένας ασκημένος ηθοποιός με προσοχή και χωρίς να ακουμπάει τοιχώματα θα στέκεται για λίγα λεπτά πάνω στη νεότερη επίχωση, όπως αναφέρθηκε από τη δημιουργό. Ωστόσο, η Εφορεία θεώρησε ότι πρόκειται για ευπαθή σημεία, γι’ αυτό και είναι καλυμμένα με στέγαστρα και θέτοντας θέμα ασφαλείας των αρχαιοτήτων, αλλά και ηθοποιών – δεδομένου ότι και οι παραστάσεις μαζί με τις πρόβες μπορεί να κρατήσουν ως και δύο μήνες – το ΚΑΣ με οριακή πλειοψηφία υιοθέτησε την ένσταση. Εναλλακτικά θα χρησιμοποιηθούν άλλα σημεία.