Θέατρο

Με «Ατλαζένιο γοβάκι» στην Πειραιώς

atsalenio govaki 2

Μια γιγάντια δραματική κατασκευή, μοναδική μέσα στο θέατρο του 20ου αιώνα, «Το ατλαζένιο γοβάκι» του Πωλ Κλοντέλ ανεβαίνει στο Φεστιβάλ Αθηνών (Πειραιώς 260), σε σκηνοθεσία Έφης Θεοδώρου, στις 30 και 31 Ιουλίου. 

Πρόκειται για μια περιορισμένης διάρκειας σκηνική εκδοχή του τετράωρου έργου του Γάλλου συγγραφέα, ένα έργο που σύμφωνα με τη Le Monde κατατάσσεται στα 100 σπουδαιότερα βιβλία του 20ου αιώνα.

 

Η σκηνή αυτού του δράματος είναι ο κόσμος (Πωλ Κλωντέλ)

atsalenio govaki 3

Γραμμένο την περίοδο 1919 – 1924, το «Ατλαζένιο γοβάκι», έργο με αυτοβιογραφικό χαρακτήρα, διαπνέεται από ένα κοσμοπολίτικο άρωμα και τα βιώματα του συγγραφέα ως διπλωμάτη.

Το έργο διαπερνά πολλές εποχές και ηπείρους και μιλάει με απαράμιλλο τρόπο για τον έρωτα, την αμαρτία, την ηθική, τη θυσία, το θείο, το ανθρώπινο, που συνδιαλέγονται σ’ ένα παιχνίδι ανάμεσα στον παράδεισο και τη γη, το πνεύμα και τη σάρκα.

Με το «Ατλαζένιο γοβάκι» ο Κλωντέλ συνθέτει ένα έργο «για την κατάκτηση του Κόσμου, του Άλλου, του Θεού. Πάνω απ’ όλα όμως, συλλαμβάνει και παραδίδει στην αιωνιότητα έναν ύμνο για το θέατρο, για την απεριόριστη δύναμή του, μόνος τόπος και μέσον όπου μπορείς να αφηγηθείς τα πάντα για τη ζωή, εκεί όπου «ο καημένος ο άνθρωπος μπορεί να γίνει για λίγες ώρες Θεός». Το έργο αποτελεί έτσι την κατά Κλωντέλ τολμηρή «αναζήτηση του χαμένου χρόνου».

 

«Η τάξη είναι η ευχαρίστηση της λογικής: αλλά η αταξία είναι η απόλαυση της φαντασίας» (Πωλ Κλωντέλ)

atsalenio govaki

Στην Ισπανία της Αναγέννησης, κέντρο του καθολικισμού αλλά και του κόσμου, ο Δον Ροντρίγκο, ένας μελλοντικός κονκισταδόρας, και η Δόνια Προέσα, η γοητευτική σύζυγος του σεβάσμιου δικαστή Δον Πελάγιου, συναντιούνται και ερωτεύονται. Όμως, η Δόνια Προέσα, κατόπιν εντολής του βασιλιά και του συζύγου της, εγκαταλείπει την Ισπανία για το Μογκαντόρ, ένα κάστρο στην Αφρική, με σκοπό να υπερασπιστεί εκεί τα Ισπανικά συμφέροντα, αναχαιτίζοντας την επέκταση του Ισλάμ.

Μετά τον θάνατο του Δον Πελάγιου, η Δόνια Προέσα στέλνει μια επιστολή στον Δον Ροντρίγκο για να έρθει να τη βρει αλλά η επιστολή αυτή φτάνει στα χέρια του δέκα χρόνια αργότερα. Εν τω μεταξύ, εκείνη έχει παντρευτεί τον Δον Καμίλλο και ο Δον Ροντρίγκο κατακτά την Αμερική, διαπράττοντας αγριότητες απέναντι στους αυτόχθονες, με άλλοθι τον εκχριστιανισμό τους. Μόλις λαμβάνει την επιστολή, ταξιδεύει στο Μογκαντόρ και συναντά την Δόνια Προέσα για μία και μοναδική φορά, λίγο πριν τον θάνατό της. Εκείνη, του μεταδίδει τη χαρά που της προσφέρει η θρησκευτική πίστη και μετά από τον θάνατό της, ο Δον Ροντρίγκο απαρνείται το βίαιο παρελθόν του και μεταμορφώνεται σε έναν άνθρωπο που επιζητά την ειρήνη. Τιμωρείται από τον βασιλιά της Ισπανίας για εσχάτη προδοσία, καταλήγει σκλάβος σε ένα καράβι και τελικά σώζεται τυχαία από μια καλόγρια.

 

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ

Μετάφραση: Στρατής Πασχάλης

Διασκευή – Σκηνοθεσία: Έφη Θεοδώρου

Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη

Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη

Μουσική: Νίκος Πλάτανος

Κίνηση: Ερμής Μαλκότσης, Καμίλο Μπεντανκόρ

Φωτισμοί: Αλέκος Γιάνναρος

Βοηθός σκηνοθέτη: Νάσια Φουρτούνη

 

Παίζουν ( με αλφαβητική σειρά )

Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, Κωνσταντίνος Ασπιώτης, Τζωρτζίνα Δαλιάνη, Μαριάννα Δημητρίου, Μάξιμος Μουμούρης, Δημήτρης Παπανικολάου, Μαρία Σκουλά, Γιώργος Τζαβάρας, Πηνελόπη Τσιλίκα, Χάρης Φραγκούλης, Γιώργος Φριντζήλας, Νικόλας Χανακούλας

 

info

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΘΗΝΩΝ

Πειραιώς 260, Κτίριο Δ

30, 31 Ioυλίου 20.00