Θέατρο

«Με άλλο μάτι» στη Φρυνίχου

Το πρώτο έργο που έγραψε χωρίς τον σύντροφό της Δημήτρη Κεχαϊδη, παρουσιάζει σήμερα, Σάββατο 4 Οκτωβρίου, η Ελένη Χαβιαρά,

στα θεατρικά αναλόγια του Θεάτρου Τέχνης της Οδού Φρυνίχου, που γίνονται υπό την καλλιτεχνική επιμέλεια της Σίσσυς Παπαθανασίου.

 

 Δυο λόγια για το έργο

Το «Με άλλο μάτι» αποτελεί μια ενδοσκόπηση στα τραύματα που προκάλεσε η εφτάχρονη δικτατορία σε άτομα που τη βιώσανε και, έμμεσα, στη νεότερη γενιά. Συμβάντα του παρόντος προκαλούν καταστάσεις, ξυπνάνε μνήμες, ξεσκεπάζουν αλήθειες και οδηγούν τα τέσσερα πρόσωπα του έργου σε συγκρούσεις μεταξύ τους, σε υπαρξιακές αναμετρήσεις με φαντάσματα του παρελθόντος, με φοβίες και ενοχές που τους χωρίζουν αλλά και τους δένουν ταυτόχρονα. Αυτή η αναμέτρηση με τον εαυτό τους και με το χρόνο, τους αναγκάζει να δουν με ένα άλλο σημερινό μάτι, μια ιστορικοπολιτική πραγματικότητα που σημάδεψε τη ζωή τους.

Ένα απόσπασμα: ο μονόλογος της Παυλίνας

ΜΟΝΟΛΟΓΟΣ ΠΑΥΛΙΝΑΣ H σκηνή σκοτεινή. Ένα σποτ φωτίζει την ΠΑΥΛΙΝΑ.

«… Πω-πω!… Τρέλα μου έρχεται… Εγώ ακόμα δεν έχω συνέλθει από το σοκ του καλοκαιριού. Κοντεύει να περάσει ένας μήνας κι ακόμα παλεύω να ξεπεράσω την ταραχή που με βρήκε… Πώς την έπαθα έτσι; Δεν μπορώ να το χωνέψω… Είχα κι εγώ, σαν άνθρωπος, ένα πρόβλημα… Με βασάνιζε και είπα να προσπαθήσω να το λύσω σαν πολιτισμένη γυναίκα. Να το αντιμετωπίσω επιστημονικά. Να απαλλαγώ πια από το φόβο της προδοσίας που με δυνάστευε. (Μικρή παύση.) Κι όσο σκέφτομαι την αισιοδοξία που είχα όταν ξεκίνησα τη θεραπεία…. Είχα αφεθεί τελείως… Έλεγα… έλεγα…

ΒΙΝΤΕΟ 1 Ιατρείο ψυχιάτρου. Στο πλάνο η ΠΑΥΛΙΝΑ. Όπως σε όλα τα στιγμιότυπα με την ένδειξη «ΒΙΝΤΕΟ», ο ψυχίατρος είναι εκτός πλάνου. Σε μερικά ακούγεται η φωνή του.

Π: Πρέπει να ερωτεύτηκα κάποτε. Ένα φοιτητή της φυσικομαθηματικής. Είχε κάτι αυτός… Τώρα που το σκέφτομαι… μάλλον τον ερωτεύτηκα… Στην αρχή όλα ωραία και καλά, αλλά σιγά-σιγά άρχισε να με πιάνει κάτι σαν… φόβος. Μια αγωνία ότι κάπου θα μου πει ψέματα… Κάπου θα μου τη φέρει… κάπου θα μου τη φέρει… Αυτό ήτανε»

 Συντελεστές

Σκηνοθετική επιμέλεια: Βίκτωρ Αρδίττης

Διανομή: Νίκος Αλεξίου, Δήμητρα Βλαγκοπούλου, Λουκία Πιστιόλα,

Γιάννης Τσορτέκης

info

«Με άλλο μάτι» της Ελένης Χαβιαρά

Αναλόγιο 2014-15
Καλλιτεχνική επιμέλεια: Σίσσυ Παπαθανασίου
Θέατρο Τέχνης «ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ»
Θέατρο της οδού Φρυνίχου
Σάββατο 4 Οκτωβρίου 2014

Οι πόρτες ανοίγουν 20.00 ακριβώς

 

Η Ελένη Χαβιαρά γεννήθηκε στην Αίγυπτο κι έζησε εκεί μέχρι τα δεκαεπτά της χρόνια. Η καταγωγή της είναι από τη Σύμη. Από το 1958 ζει στην Αθήνα. Σπούδασε αγγλική και ελληνική φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών όπου και έγινε Καθηγήτρια Αμερικανικής Λογοτεχνίας και Δημιουργικής Γραφής στο Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας. Η ουσιαστική επαφή της με το θέατρο άρχισε με τη φοίτησή της στη δραματική σχολή του Πέλου Κατσέλη (1961-1964). Ως ηθοποιός εργάστηκε μέχρι το 1970. Από το 1973 μέχρι το 2008 δίδαξε θεατρική λογοτεχνία στο Αγγλικό τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών, του οποίου είναι σήμερα Ομότιμη Καθηγήτρια. Η συνεργασία της με τον Δημήτρη Κεχαΐδη ήταν μακρόχρονη. Το πρώτο, όμως, θεατρικό έργο που συνυπογράφουν είναι οι «Δάφνες και πικροδάφνες» που ανέβηκε πρώτη φορά στο «Θέατρο Τέχνης», το 1979, σε σκηνοθεσία Καρόλου Κουν. Ακολούθησε το «Με δύναμη από την Κηφισιά» που πρωτοπαρουσιάστηκε το 1995 στο θέατρο «Η νέα ΣΚΗΝΗ» σε σκηνοθεσία Λευτέρη Βογιατζή. Το έργο «Με άλλο μάτι» είναι το πρώτο που έγραψε χωρίς τον Δημήτρη Κεχαΐδη.

Το επιστημονικό συγγραφικό της έργο περιλαμβάνει διδακτορική διατριβή με θέμα την κοινωνικο-πολιτιστική διαλεκτική στο αμερικανικό θέατρο (1987) και ποικίλες μελέτες στο χώρο του θεάτρου. Τρεις μονογραφίες της έχουν εκδοθεί στην αγγλική γλώσσα: Acting by Gender: Women in Arthur Miller’s Dramaturgy (1991), το οποίο αφορά τους γυναικείους χαρακτήρες στο έργο του Άρθουρ Μίλερ• American Women and Drama: Practices of Freedom (1997), το οποίο διερευνά τις πρακτικές της ελευθερίας στο αμερικάνικο γυναικείο θέατρο• Staging Hybridity: Hwang’s Chinese-American Quartet (2008), το οποίο εξετάζει την πολιτισμική υβριδικότητα στο έργο του Κινεζοαμερικανού θεατρικού συγγραφέα Ντέιβιντ Χένρυ Ουόνγκ.