performance Θέατρο Οι δημιουργοί γράφουν

Αντώνης Βολανάκης: Προσπαθούμε να γεφυρώσουμε το κενό ανάμεσα σε εμάς και τους λαούς της Ανατολής

«Αυτό που κάνουμε στη Νέα Υόρκη αυτό το διάστημα, στο πλαίσιο του Between the Seas, του Διεθνούς Φεστιβάλ Παραστατικών Τεχνών με καλλιτέχνες από τη Μεσόγειο, και συγκεκριμένα στην ειδική ενότητα

«Ανακαλύπτοντας την εμπειρία των προσφύγων και των μεταναστών στη Μεσόγειο» έχει διπλή υπόσταση», επισημαίνει με άρθρο του στο artplay.gr ο Αντώνης Βολανάκης, ένας από τους δημιουργούς της ειδικής αυτής δράσης.

Και προσθέτει: « Όπως το ίδιο το φεστιβάλ λειτουργεί ως γέφυρα ανάμεσα στις θάλασσες της Αμερικής και της Ευρώπης, έτσι κι εμείς προσπαθούμε να γεφυρώσουμε το κενό ανάμεσα σε εμάς και τους λαούς της Ανατολής οι οποίοι φέρουν τόσο σπουδαίους πολιτισμούς μαζί τους και να τους τιμήσουμε και να μάθουμε από τη γενναιότητα της ψυχής τους.

UNGUARDED_ Between the Seas Festival_

Για τη συγκεκριμένη δράση, εργαζόμαστε από κοινού μέλη της UNGUARDED (μέλος του New York Live Arts), της καλλιτεχνικής κολεκτίβας που έχουμε ιδρύσει μια ομάδα καλλιτεχνών στη Νέα Υόρκη. Ειδικότερα, για τη δράση αυτή που αφορά τους μετανάστες, εργαζόμαστε από τους UNGUARDED κυρίως η Κριστίνα Κόλοβικ (Kristina Colovic), η Σάρα Γκαλασίνι (Sara Galassini) και εγώ. Η Κριστίνα Κόλοβικ είναι ακτιβίστρια – φωτογράφος, Νεοϋροκέζα με Σερβοκροατικές ρίζες η όποια σπούδασε Δημόσια Διοίκηση και Ψυχολογία και μεγάλο μέρος του έργου της συνολικά εκτείνεται στο πεδίο της φωτογραφίας και του βίντεο, ενώ η Σάρα Γκαλασίνι, ακτιβίστρια επίσης και ηθοποιός-τραγουδίστρια, Νεοϋρκέζα με ρίζες όμως από την Ιταλία, έκανε σπουδές στο θέατρο, ώσπου το 2000 τη συνάντησε η Έλεν Στιούαρτ (Ellen Stewart) και έκτοτε είναι ένα από τα βασικά μέλη του θιάσου “La Mama”.

Το πρώτο μέρος της συνεργασίας της κολεκτίβας UNGUARDED με το Between the Seas, περιλαμβάνει μια συζήτηση η οποία φέρνει την αφγανική κοινότητα της Αθήνας στην Ελλάδα να συνομιλήσει με τρεις ομάδες της Νέας Υόρκης (Ping Chong Company, BondStreet Theatre, The Modern Dance Awareness Society) δίνοντας έμφαση σε θέματα της προσφυγιάς και των εμπειριών των ανθρώπων αυτών οι οποίοι δυστυχώς ζουν χωρίς καμία προστασία και έγνοια από κρατικούς μηχανισμούς.

Το δεύτερο μέρος είναι η περφόρμανς «Η οικειότητα της ταυτότητας» (The Intimacy of Identity) η οποία χτίζεται με τον Μοχάμεντ Μιρζέι (Mohammad Mirzay), τον επικεφαλής της αφγανικής κοινότητας της Αθήνας και τις αφηγήσεις των ανθρώπων από την κοινότητα αυτή. Ο Μοχάμεντ μεταφέρει με πάθος την έννοια της γνώσης ως εργαλείο δύναμης για το πώς ζει κανείς ως πρόσφυγας σε ένα τόσο ακανθώδες περιβάλλον όπως αυτό που βιώνουν όλοι οι πρόσφυγες σήμερα. Ο Μοχάμεντ είναι ένας δυναμικός ακτιβιστής μόλις 24 χρόνων που μάχεται για τα ανθρώπινα δικαιώματα συνολικά και όχι μόνο των Αφγανών, έχοντας στηρίξει παράλληλα μέσα από τη δράση του και ομάδες ανθρώπων μέσω της Act-Up.

Αξίζει να σημειωθεί πως το 2014 είχε προηγηθεί η transmedia περφόρμανς των UNGUARDED “The Sacred Way: Protagonist and Hero?”, στην οποία αφηγηθήκαμε την ιστορία ενός Αφγανού μετανάστη που το ταξίδι από την πατρίδα του στην Ελλάδα, διήρκησε 19 μήνες.

The Sacred Way: Protagonist and Hero? from unguarded on Vimeo.

Η παράσταση έκανε πρεμιέρα στο Dixon’s Place στο Μανχάταν και συνέχισε στο Between the Seas Festival όπου αποτέλεσε και την έναρξη μιας συνεργασίας μεταξύ του φεστιβάλ και της ιδρύτριάς του και σκηνοθέτιδας, Ακτίνας Σταθάκη με την κολεκτίβα.

Προσωπικά, αν καλούμαι να περιγράψω κάπως το ρόλο μου σε αυτό το έργο, θα έλεγα πως είμαι ένας διαπολιτισμικός διαμεσολαβητής. Με το εγχείρημα αυτό προσπαθούμε να καταλάβουμε τον κόσμο από τα μάτια του και τη φωνή του. Ο Μοχάμεντ έχει μεγαλύτερη εικόνα και συνείδηση από αυτή που έχουμε εμείς ως προνομιούχοι πολίτες μιας χώρας και παράλληλα έχει στη φαρέτρα του την ικανότητα να διαχειρίζεται όλο το νομικό πλαίσιο και να μπορεί να στηρίξει όποιον βρεθεί σε ανάγκη, μια γενναιοδωρία την οποία ευτυχώς έχουν αρχίσει να ακολουθούν και οι Έλληνες μέσα στην εποχή της κρίσης.

Η δράση μας αυτή συνοψίζεται σε μια πολύ απλή πρόθεση που είναι η ανάγκη για συνειδητοποίηση όλων των προνομίων που έχουμε ως πολίτες δυτικών κοινωνιών και έχοντας πια κατακτήσει αυτό το ζητούμενο, να ενδυναμώσουμε τις φωνές των μη προνομιούχων αυτού του κόσμου.

Αντώνης Βολανάκης

Λίγα λόγια για τον Αντώνη Βολανάκη
Ο Αντώνης Βολανάκης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1976. Η πρακτική του αποτελεί αμάλγαμα συνέργειας μεταξύ ανθρωπίνων συνδέσεων και αισθητικής, ποίησης και πολιτικής, καλών τεχνών και θεάτρου. Σπούδασε αριστεύοντας στα: Wimbledon College, Central Saint Martin’s College και Aalto University. Δημιουργεί εγκαταστάσεις και περφόμανς, επιμελείται συνεργατικές πλατφόρμες και εκθέσεις, και σκηνογραφεί/ σκηνοθετεί σε: Ηνωμένες Πολιτείες (Dixon’s Place, Kimmel Galleries), Αγγλία (Royal Opera House-Covent Garden, National Theatre), Ελλάδα (Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών, Εθνικό Θέατρο, Εθνική Λυρική Σκηνή), Γαλλία, Καναδά, Τσεχία, Φιλανδία κλπ. Από το 2004 έως το 2012 δίδαξε στα τμήματα Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστήμια Πελοποννήσου και Πατρών. Από το 2013 διδάσκει στο τμήμα Τέχνη και Πολιτική / Tisch School of Arts στο πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης και σε ερευνητικό πρόγραμμα της École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs στο Παρίσι. Έχει λάβει υποστήριξη από τα Ιδρύματα: Fulbright, Linbury, Ωνάση, London Institute, Βαρδινογιάννειο, Λεβέντη, Προποντίς, Σπυρόπουλος, και Β&Ε Γουλανδρή. Τον περασμένο Ιούλιο ο Αντώμης Βολανάκης παρουσίασε με επιτυχία στο Φεστιβάλ Αθηνών (Πειραιώς 260) την εικαστική εγκατάσταση The Holy Bachelorette in the Wedding Cave.