Εικαστικά Έκθεση

H αρχιτεκτονική του Θεόφιλου Χάνσεν στο Ίδρυμα Θεοχαράκη

Περισσότερα από 180 πρωτότυπα σχέδια (υδατογραφίες, μολύβια κ.ά.), προερχόμενα ως επί το πλείστον από Αυστριακά και Δανέζικα μουσεία και αρχεία, κατά μεγάλο ποσοστό αδημοσίευτα, περιλαμβάνει η έκθεση

«Ελληνική Αναγέννηση: H αρχιτεκτονική του Θεόφιλου Χάνσεν», που παρουσιάζει το Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη.

 

1.Πρόταση για την ανέγερση μουσείου αρχαιοτήτων στην Αθήνα, 1888  Φωτογραφία χαμένου σχεδίου Βιέννη, Ακαδημία Καλών Τεχνών, Συλλογή Γραφικών Τεχνών Κατάλοιπα Χάνσεν Αρ. ευρ. 6864

Πρόταση για την ανέγερση μουσείου αρχαιοτήτων στην Αθήνα, 1888
Φωτογραφία χαμένου σχεδίου
Βιέννη, Ακαδημία Καλών Τεχνών, Συλλογή Γραφικών Τεχνών
Κατάλοιπα Χάνσεν
Αρ. ευρ. 6864

 

Τα εγκαίνια της έκθεσης θα γίνουν από τον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας, κ. Κάρολο Παπούλια και τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας της Αυστρίας, Δρ. Heinz Fischer, την Τετάρτη 22 Οκτωβρίου και ώρα 20.00 στο Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη. Η έκθεση πραγματοποιείται με τη συνεργασία της Ακαδημίας Εικαστικών Τεχνών της Βιέννης και της Εθνικής Βιβλιοθήκης Τέχνης της Δανίας, υπό την αιγίδα της Αυστριακής και της Δανικής Πρεσβείας, με μέγα δωρητή το Κοινωφελές Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

 

Θερινό ανάκτορο στον Πειραιά, γενική άποψη, 1888 Μολύβι, υδατογραφία, 475 x 1169 mm Υπογραφή και χρονολογία: Wien August 1888 Th Hansen / Th Hansen 1888 Βιέννη, Ακαδημία Καλών Τεχνών, Συλλογή Γραφικών Τεχνών Αρ. ευρ. HZ 20399

Θερινό ανάκτορο στον Πειραιά, γενική άποψη, 1888
Μολύβι, υδατογραφία, 475 x 1169 mm
Υπογραφή και χρονολογία: Wien August 1888 Th Hansen / Th Hansen 1888
Βιέννη, Ακαδημία Καλών Τεχνών, Συλλογή Γραφικών Τεχνών
Αρ. ευρ. HZ 20399

 

Η έκθεση περιλαμβάνει επίσης, έπιπλα, αντικείμενα από επιχρυσωμένο μπρούντζο, καθώς και σημαντικό αριθμό φωτογραφιών του 19ου αιώνα. Η επιστημονική επιμέλεια της έκθεσης και του καταλόγου ανήκει στον Γεώργιο Α. Πανέτσο, καθηγητή Αρχιτεκτονικής και Αστικού Σχεδιασμού του Πανεπιστημίου Πατρών, και την Μαριλένα Κασιμάτη, δρα ιστορικό της τέχνης, επιμελήτρια της Εθνικής Πινακοθήκης.

Ο Θελοφιλος Χάνσεν (1813-91) γεννήθηκε και σπούδασε στην Κοπεγχάγη. Κατά την εννεαετή παραμονή του στην Αθήνα (1837-46) συνέθεσε την αρχιτεκτονική γλώσσα, που χαρακτήρισε την Αθήνα του 19ου αιώνα, είναι δηλαδή ουσιαστικά ο κύριος δημιουργός του Αθηναϊκού Νεοκλασσικισμού.

 

Ακαδημία των Επιστημών, τμήμα όψης πλάγιας πτέρυγας, 1860 Μαύρο μελάνι, υδατογραφία, χρυσό χρώμα, μολύβι, 448 x 682 mm Υπογραφή: T.E. Hansen Βιέννη, Ακαδημία Καλών Τεχνών, Συλλογή Γραφικών Τεχνών Κατάλοιπα Χάνσεν Αρ. ευρ. HZ 20364

Ακαδημία των Επιστημών, τμήμα όψης πλάγιας πτέρυγας, 1860
Μαύρο μελάνι, υδατογραφία, χρυσό χρώμα, μολύβι, 448 x 682 mm
Υπογραφή: T.E. Hansen
Βιέννη, Ακαδημία Καλών Τεχνών, Συλλογή Γραφικών Τεχνών
Κατάλοιπα Χάνσεν
Αρ. ευρ. HZ 20364

 

Το 1859 συνέλαβε, με αφετηρία το κτήριο του Πανεπιστημίου, έργο του αδελφού του Χριστιανού, την λεγόμενη «Αθηναϊκή Τριλογία» -το συγκρότημα των κτηρίων του Πανεπιστημίου, της Ακαδημίας και της Βιβλιοθήκης– που αποτελεί το σημαντικότερο αρχιτεκτονικό σύνολο της χώρας μετά την Ακρόπολη. Σχεδίασε επίσης, το Αστεροσκοπείο, το Ζάππειο και αριθμό ανεκτέλεστων έργων.

 

ΘΕΟΦΙΛΟΣ ΧΑΝΣΕΝ Το Αστεροσκοπείο στον λόφο των Νυμφών ανάμεσα στον βράχο της Ακροπόλεως και τον λόφο των Μουσών,  άποψη από την πλευρά της εισόδου στα δυτικά, 1844/1846 Μαύρο μελάνι, υδατογραφία, μολύβι, 387 x 556 mm Υπογραφή και χρονολογία πάνω στο βράχο: THHansen / Athen 1846∙  κ.δ.: Theophilos Hansen 1844 Βιέννη, Ακαδημία Καλών Τεχνών, Συλλογή Γραφικών Τεχνών Κατάλοιπα Χάνσεν Αρ. ευρ. HZ 19785

ΘΕΟΦΙΛΟΣ ΧΑΝΣΕΝ
Το Αστεροσκοπείο στον λόφο των Νυμφών ανάμεσα στον βράχο της Ακροπόλεως και τον λόφο των Μουσών,
άποψη από την πλευρά της εισόδου στα δυτικά, 1844/1846
Μαύρο μελάνι, υδατογραφία, μολύβι, 387 x 556 mm
Υπογραφή και χρονολογία πάνω στο βράχο: THHansen / Athen 1846∙ κ.δ.: Theophilos Hansen 1844
Βιέννη, Ακαδημία Καλών Τεχνών, Συλλογή Γραφικών Τεχνών
Κατάλοιπα Χάνσεν
Αρ. ευρ. HZ 19785

Παράλληλα, διέπρεψε στη Βιέννη, όπου σχεδίασε σειρά κτηρίων, όπως το Κοινοβούλιο, την Ακαδημία Καλών Τεχνών, την Ελληνική Εκκλησία, το Μέγαρο των Φίλων της Μουσικής κ.ά. Στο έργο του Θ. Χάνσεν παρατηρείται ένα αρχιτεκτονικό ιδίωμα με «αναδρομικά» χαρακτηριστικά, που ο ίδιος ονόμασε «Hellenische Renaissance» (Ελληνική Αναγέννηση).

 

Κοπεγχάγη, Θέατρο, κύρια όψη, 1835 Μαύρο μελάνι, μολύβι, 544 x 775 mm Υπογραφή: T.E. Hansen Βιέννη, Ακαδημία Καλών Τεχνών, Συλλογή Γραφικών Τεχνών Κατάλοιπα Χάνσεν Αρ. ευρ. HZ 20881

Κοπεγχάγη, Θέατρο, κύρια όψη, 1835
Μαύρο μελάνι, μολύβι, 544 x 775 mm
Υπογραφή: T.E. Hansen
Βιέννη, Ακαδημία Καλών Τεχνών, Συλλογή Γραφικών Τεχνών
Κατάλοιπα Χάνσεν
Αρ. ευρ. HZ 20881

 

Η έκθεση συνοδεύεται από τον κατάλογο «Ελληνική Αναγέννηση: H αρχιτεκτονική του Θεόφιλου Χάνσεν» με κείμενα των Γεωργίου Α. Πανέτσου, Ειρήνης (Ρένας) Φατσέα, Μανώλη Κορρέ, Robert Stalla, Rainald Franz, Andreas Zeese, Maren Groning, Villads Villadsen και Μαριλένας Ζ. Κασιμάτη.

Διάρκεια έκθεσης: 22 Οκτωβρίου 2014 – 18 Ιανουαρίου 2015